Historiek

Een kort chronologisch overzicht van de verschillende stappen in het dossier:

Midden 2008
Enkele buurtbewoners vernemen toevallig iets over het plan van de stad om een fietspad aan te leggen. 
In de Mozaiek (Jaargang 5, nummer 1 (april 2008)) over de recente ontwikkelingen in de stationsomgeving, stond te lezen: ‘Het idee van andere bureaus die deelnamen aan de Open Oproep – Artgineering en DS architecten – om een fietspad langsheen het talud richting Abdij van Park te integreren, was zo waardevol, dat het waarschijnlijk mee zal opgenomen worden in het definitief ontwerp dat de komende maanden zal uitgewerkt worden’ (p. 11).

September/oktober 2008
De informatie die de bewoners daarna verzamelden bij de Stad vonden ze verontrustend genoeg om een brief te versturen naar de betrokken inwoners.

Oktober 2008
Bezorgde buurtbewoners gaan rond met een petitie in de Harboortstraat en Brugstraat aan de spoorwegzijde. Een overgrote meerderheid van de aangesproken bewoners (93%) verklaarde zich tegen dit fietspad.

21 november 2008
Enkele buurtbewoners hebben een gesprek met schepenen Karin Brouwers (Ruimtelijke Ordening) en Dirk Robbeets (Openbare werken). De schepenen laten verstaan dat er zeker een fietspad zal komen op de gronden van de NMBS maar zeggen dat er nog allerlei scenario’s openstaan.

22 december 2008
Schepen Robbeets stuurt een brief waarin hij stelt dat er een onderzoek gestart is om na te gaan hoe het fietspad er het beste zal uitzien.

4 februari 2009
Er wordt voor de tweede maal door de bewoners een brief naar de andere betrokken bewoners verstuurd.

4 maart 2009
Schepen Brouwers verdedigt de aanleg van het fietspad in een nieuwe brief.  Ze noemt het een ‘scenische route tussen het Provinciaal Domein over het Park Bellevue naar de Abdij van Park’ en voegt eraan toe: ‘Voor de fietsers die regelmatig de verbinding tussen Kessel-Lo en Heverlee maken, zal deze verbinding een veilige en aangename route vormen’. De discussie over het al dan niet aanleggen van het fietspad lijkt daarmee afgesloten en het onderzoek richt zich nu op de technische uitwerking van het project (‘wegdek, balustrade, verlichting, …’).

15 april 2009
Enkele buurtbewoners nemen contact met schepen Denise Vandevoort die in de buurt woont en die de situatie goed kent. Ze belooft nog eens met haar partijgenoot Robbeets te praten en hem te vragen ter plaatse te gaan kijken naar de mogelijke gevolgen.

Bron: presentatie Project Bellevue op 15 juni 2009 aan buurtbewoners

Bron: presentatie Project Bellevue op 15 juni 2009 aan buurtbewoners

15 juni 2009

De Stad Leuven organiseert een Infovergadering (parochiezaal Sint-Franciscus, 20u). Het fietspad wordt toegelicht door de betrokken studiebureaus in aanwezigheid van de schepenen Brouwers en Robbeets en Geert Anthonissen van het infohuis. Na de presentatie van het ontwerpersteam volgt er een geanimeerd vragenuurtje waaruit een grote bezorgdheid vanuit de buurtbewoners blijkt.
Aan het einde van de avond leek schepen Brouwers niet meer overtuigd dat het stuk van het fietspad tussen het Tivolibrugje en het houten brugje haalbaar was.

Bekijk hier de powerpointpresentatie van die avond:
Deel 1
Deel 2

Eind juni 2009
Buurtbewoners ontvangen een groene infobrochure waarin beeld en uitleg wordt verschaft over het fietspad.

6 juli 2009
De stad verstuurt opnieuw een brief naar de bewoners. In tegenstelling tot de uitspraken van Brouwers op de infovergadering wordt hierin aangekondigd dat toch het fietspad gerealiseerd zal worden. Er worden dit keer andere en nieuwe argumenten aangevoerd.
(i) Het fietspad zou belangrijk zijn voor het fietsroutenetwerk en niet zozeer voor de recreatieve fietsers maar voor de scholen en bedrijven in Kessel-lo, Heverlee en Haasrode.
(ii) De veiligheid zal stijgen (minder inbraken) leert het Jan Vranckxtracé.
(iii) Het ontwerp zal het volgende zijn: 5m groene bufferzone, een muurtje van 1m hoog, en het fietspad 1m lager dan tuinen.
(iv) Over de tuinen worden ook de volgende uitspraken gedaan die enigszins moeilijk met elkaar te rijmen zijn: ‘Voor het fietspad zullen geen tuinen onteigend worden’, maar ook ‘De aanleg van de bufferzone zal volledig gebeuren op gronden van de NMBS’, en ‘De stad Leuven wil de NMBS aanspreken om te bekijken of de zones die nu gehuurd worden, in de toekomst aangekocht kunnen worden door de bewoners’.

28 augustus 2009
Bezorgde buurtbewoners organiseren een infostandje rond het fietspad op de Brugfeesten. Wanneer schepen Dirk Vansina , gemeenteraadslid Edmond Feyfer  en Eric Vanderheiden, voorzitter van de OCMW raad, het buurtfeest bezoeken, maken de buurtbewoners van de gelegenheid gebruik om hen de reële situatie van enkele tuintjes te tonen.
Zij beloven na afloop om te informeren naar de huidige stand van zaken in het dossier bij de bevoegde schepenen.

Half oktober 2009
Het buurtcomité nodigt alle schepenen en gemeenteraadsleden uit voor een “tuinbezoek” om kennis te nemen van de reële situatie van de diverse achtertuinen en het impact van de aanleg van een fietspad langs het talud.
De opkomst is niet slecht:  2 schepenen, en 4 gemeenteraadsleden gaan in op de uitnodiging.
Schepen Jaak Brepoels vermeldt tijdens het bezoek dat de stad een bijkomende opdracht heeft gegeven aan het architectenbureau: namelijk om een participatieproject met de buurt op poten te zetten.
Kort daarna valt de uitnodiging van de stad effectief in de bus van alle buurtbewoners.

29 oktober 2009
De eerste vergadering tussen de stad, o.a.vertegenwoordigd in de persoon van schepen Dirk Robbeets, medewerkers van het architectenbureau Artgineering en geïnteresseerde buurtbewoners vindt plaats in de Jeugdherberg.
Er wordt afgesproken om samen 2 workshop-momenten te plannen voor het einde van het jaar, waarin de buurtvertegenwoordigers samen met het architectenbureau en vertegenwoordigers van diverse betrokken stadsdiensten op zoek gaan naar oplossingen voor de o.a. hier genoemde knelpunten van het project.

16 november 2009
De eerste workshop met een indeling in 3 werkgroepen vindt plaats in het Provinciehuis.

Plaats een reactie