Alternatieven

Op basis van voorgaande argumenten, hopen we dat de betrokken schepenen het project voor het Bellevue+ fiets-en brommerpad achter de Adj. Harboortstraat en Brugstraat willen herevalueren.

Indien zij deze middelen willen aanwenden om de fietsinfrastructuur daadwerkelijk te verbeteren voor de Leuvense woon-werk of recreatieve fietser in deze buurt, willen wij graag onderstaande alternatieve investeringsvoorstellen doen:

  • Klein Rijsel fietspad.
    In de vrije zone achter de Klein Rijsel wijk zullen er nieuwbouwappartementen gebouwd worden (120 ‘starterswoningen’ tegen 2012). Deze woningen zullen via een fietspad verbonden worden via de Boulevardstraat. Op die manier ontstaat er een mooie fietsroute van het station naar de Abdij van Park (via Alfred Delaunoislaan en Bierbeekstraat naar autovrije Tivolistraat).
  • Brug over Geldenaaksebaan in verlengde Tivolistraat.
    Men zou een fietsersbrug kunnen hechten aan de spoorwegbrug over Geldenaaksebaan om zo één van de moeilijke kruisingen van een goede fietsroute naar Heverlee veiliger en aangenamer te maken. Dit wordt al sinds geruime tijd gevraagd door de bewoners van de Geldenaakse Baan.
  • Tivoli-toegang van de abdij aantrekkelijker maken voor voetgangers en fietsers.
    De straat (Norbertijnerweg) is hier erg breed wat autoverkeer en parkeren bevordert. Men zou de ingang via de Tivolistraat verkeersarm kunnen maken zodat er geen vrij autoverkeer naar de abdij toe kan (cf. functie van rust en toerisme). De wegen in het Noordelijk deel abdij zouden meer auto-ontradend kunnen worden aangelegd (versmallen van wegen, aangepaste bestrating, …).
  • Aanpakken bestaande vandalisme en zwerfvuil.
    Men zou het vandalisme en zwerfvuil op de bestaande bruggen (Tivolibrug en abdijbrug) beter kunnen aanpakken. Het nieuwe fietspad dreigt een potentiële zone voor nieuw vandalisme en zwerfvuil te worden.
  • Probleem Harboortstraat oplossen.
    Het is erg moeilijk om de Harboortstraat als fietser in te rijden van de kant van de Tiensesteenweg. Er is te weinig plaats om als fietser een auto te kruisen die uit de andere richting komt. Het fietspad zal hier niets aan verhelpen omdat er nog steeds een deel mensen door de Harboortstraat zal moeten fietsen (bijvoorbeeld mensen komende van de Platte-lo straat die in de wijk wonen ten zuiden van de spoorweg). De situatie in de Harboortstraat is erg moelijk op te lossen. De minimale oplossing is echter het sluipverkeer – als bewezen is dat dit er is – te ontraden dat door de Harboortstraat komt.
  •  Fietsroute Haasrode en Albertuscollege.
    Men zou het wegdek van de fietsroutes naar Haasrode kunnen verbeteren. Er zijn twee stukken in de fietsroutes naar Haasrode waar het wegdek erg slecht is voor fietsers: (1) de ‘Parijs-Roubaix-achtige’ kasseien in de Hoegaardsestraat (voorbij de Duivelsweg), (2) de Duivelsweg zelf. Een andere piste is het fietspad van de Meerdalboslaan verbreden om er tweerichtingsverkeer voor fietsers toe te laten.

Plaats een reactie